در خودرو هایی که صرفا از طراحی ( FR ) بهره می برند، ( مانند : مرسدس بنز، بی ام و ، جگوار، استون مارتین، دوج ، حتی پیکان، روآ و آردی، اکثر وانت ها وکامیون ها و ... ) در صورت نبود سیستم کنترل کشش و یا خاموش بودن آن، بیم آن می رود که در حال عبور از پیچ ها، قسمت عقبی این خودرو ها و آن هم به علت از بین رفتن چسبندگی لازم بین چرخها و جاده به سمتی مخالف از همان جهتی که شما فرمان خودرو را می پیچید، منحرف شود. به این حالت حرکت خودرو دریفت ( Drift ) می گویند.

( نمونه ای از یک دریفت کنترل شده )

برای مثال وقتی شما در عبور از پیچی فرمان خودرو را به سمت راست متمایل می کنید، ناگهان پشت خودروی شما به سمت چپ سُر می خورد. که علاوه بر ایجاد حالتی برای عدم کنترل خودرو ؛ ناگهان نیروی گرانشی که از سوی زمین به شما وارد می شود به نیروی گرانشی جانبی ( چپ و یا راست و مخالف جهتی که خودرو سُر می خورد ) به شما وارد می آورد که تمام سیستم دفاعی بدن شما را تحت تأثیر و درحالت دفاعی قرار می دهد. بعد از این حالت معمولاً دست و پای شما شروع به لرزیدن می کنند و احساس سبکی و بی وزنی می کنید. که البته با تمرین این حالت ریسک کردن و تحمل این نیروی گرانش، به شما لذتی وافر می دهد، اما مهم است بدانید که وقتی پشت خودرو شما می لغزد باید سریعاً پای خود را از روی گاز خودرو بردارد و دست ها را از فرمان جدا کنید تا چرخها خود به خود در حالت صفر قرار گیرند و در حالت های پیشرفته تر فرمان را مخالف جهتی که خودرو می لغزد بپیچانید و نهایتا در صورت لزوم برای متوقف کردن خودرو ترمز کنید.

اما برای ادامه این حالت رانندگی دریفت ( اصلاحاً به آن یک وری رفتن با ماشین هم می گویند ) لازم است که شما مرتباً با فرمان و گاز خودرو بازی کنید ... گفتنیست که بخشی از وظیفه ی سیستم کنترل کشش ( TCS ) و یا   Traction Control System این است که از بوجود آمدن این لغزندگی که خود از روی قدرت بیش از حد نسبت به وزن خودرو در عبور از پیچها بوجود می آید؛ جلو گیری کند.

ادامه دارد ...

لطفاً نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی