امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

( تصویر، برگرفته از : http://image.modified.com )

در استوانه ی سیلندر، پیستون نقش یکی از قاعده های آن را بازی می کند ، قاعده ای که حجم استوانه ی سیلندر را مرتباً به بیشترین مقدار ، ( یکبار در لحظه ی جذب سوخت و یکبار هم در لحظه ی انفجار و انبساط ) و یا به کمترین مقدار ، ( یکبار در لحظه ی تراکم سوخت و یکبار هم برای خارج ساخت دود و مواد حاصل از احتراق ) می رساند ! هر خودرو به تعداد سیلندرهایش پیستون دارد، هر سیلندر یک پیستون، پیستون ها در انتهایشان به شاتون ها متصل می شوند، وقتی که در سیلندر خودرو احتراق صورت می گیرد؛ پیستون تنها بخشی است که با حرکت خود حجم سیلندر را افزایش را می دهد تا نیروی بوجود آمده را برای گردش میل لنگ مهیا می کند !

پیستون های یک خودرو صفر کیلومتر و یا خودرویی را که هنوز موتورش را برای تعمیر باز و تراشکاری نکرده اند را پیستون های صفر می گویند ! پیستون صفر یعنی پیستونی که هنوز هیچ افزایش و یا کاهشی نسبت به میزان استانداردی که برای آن تعریف کرده اند را نداشته است ؛ اما اگر آسیبی که به موتور وارد می شود به اندازه ای باشد که دیواره ی سیلندر ها نیاز به تعمیر و یا تراشکاری داشته باشند ، قطر هر یک از سیلندر ها را به اندازه ی 25cc افزایش می دهند که در نتیجه ی آن حجم کلی سیلندر های موتور خودرو شما به اندازه ( 25سی سی x تعداد سیلندر ها ) افزایش می یابد ؛ یعنی اگر شما یک خودرو 4 سیلندر 1800cc یا اصطلاحاً ( آنچه که روی بدنه خودرو شما نوشته است = 1.8Litre ) دارید پس از اولین تراشکاری سیلندر حجم خودرو شما 100cc افزایش می یابد و به 1900cc و یا 1.9Litre تبدیل می شود، که در صورت تخریب دوباره سیلندر و تراشکاری مجدد به 2000cc و یا 2.0Litr تبدیل می شود، برای خودروهای 8 سیلندر 25cc ضرب در 8 می شود و ... 

با این تراشکاری ها دیگر نمی توان از همان پیستون قبل برای استفاده در موتور بهره برد ! چون با این کار اصطلاحاً خودرو بخار می دهد و پیستون کوچک در این سیلندر بزرگتر اصلا عمل مکش و تراکم را برای احتراق انجام نمی دهد ! بنابر این از پیستون های جدیدی که هر کدام به اندازه 25cc بزرگتر هستند استفاده می کنند !

بعد از تعمیر خودرو و تعویض پیستونها شاید متوجه ضعیف شدن موتور خودرو شوید و احساس کنید که دیگر قدرت اولیه را ندارد، اتفاقاً درست است چون خودرو شما همچنان همان میزان سوخت را به موتور ارسال می کند ، در حالی که اکنون حجم سیلندر بیشتر شده است ، برای این جبران شما باید کاری کنید که سوخت بیشتری به موتور وارد شود که اگر خودروتان کاربراتوری یا انژکتوری باشد این فرآیند متفاوت است، اما پس از این کار شاید قدرت وشتاب خودرو شما از نمونه ی کارخانه ای هم بیشتر شود !!! اما بهتر است که از این اتفاق خوشحال نشوید چون همچنین دیواره سیلندر نازک و ضعیف تر شده است، خودرو شما سریعتر گرم می شود و شاید بیشتر داغ کند، شاید لازم شود فن خنک کننده رادیاتور بیشتر روشن شود و دینام و باطری و ... و  صدای موتور خودرو شما ممکن است بیشتر و آزار دهنده شود ، لرزش موتور و ... ای هم داشته باشید ... !!! 

و دقیقاً به همین دلایل بود که طراحان موتور خودرو ها ( البته در خودروهای نام آشنایی چون لامبورگینی، فراری، استون مارتین، مرسدس بنز، بی ام و ، کوئینگ زگ، بوگاتی، آرش ، بنتلی، رولز رویس و ... ) سعی شده است تا لایه ی نازکی از سیلندر را که البته در برابر احتراق و فرسودگی و خوردگی هم بسیار مقاوم است را به صورت بخشی جداشدنی در سیلندر قرار دهند تا اگر آسیب به حدی زیاد بود که پیستونها باید عوض شوند و سیلندر تراش بخورد ! سیلندر داخلی و پیستونها را همزمان با هم عوض کنند تا به این صورت خودرو کمتر آسیب ببیند، نیازی به تراشکاری نداشته باشد، خودرو همچنان به صورت کارخانه ای باشد و همچنان با همان دقت اولیه کار کند !

در دیواره هر پیستون ، شیارهایی مانند شکل زیر را خواهید دید که در تمام محیط پیستون امتداد دارند ؛ این شیارها جایگاه قرار گرفتن رینگها هستند، از این رینگها که خود حالتی فنری و ارتجاعی دارند در دیواره پیستون استفاده می کنند تا پس از بستن پیستون در سیلندر میزان هدر رفت انرژی را به حداقل برسانند و فضایی نزدیک به بسته بودن کامل را در سیلندر را ایجاد کنند تا بتواند باعث بوجود آمدن خلاء شود !

( تصویر،بر گرفته از : http://confident-instruments.com )

ادامه دارد ...

لطفاً نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ی ما

 ما اعضای گروه گاراژ؛ همچون شما، به خودروها علاقه مند هستیم، و آنها را جزئی از دوستان خود می دانیم، با برخی از آنها خاطره، به برخی از آنها نیاز و به همه شان علاقه داریم.

و حالا آمده ایم تا این وب سایت را که حاصل سالها تلاش و تحقیق است را به دوستان خودمان یعنی شما عزیزان ارائه دهیم تا شاید باعث گذران ساعات خوب و خوشی با توجه به علاقه شما به خودروها شود.

از اینکه مهمانی ما را پذیرفتید؛ بی نهایت خوشحال و سپاسگزاریم.

امضا : مدیریت

هسته ی فکری گاراژ به دنبال چیست ؟

همه روزه وب سایتهای جدیدی در زمینه ی اطلاع رسانی مسائل مربوط به خودروها ساخته می شود اما معمولا سایتهایی خبری هستند که اکثراً اخبار تکراری را انتشار می دهند، ما کمبود یک دانشنامه اینترنتی در زمینه ی خودروها را احساس می کردیم ؛ وب سایتی که شاید با وجود آن دیگر نیازی نباشد که برای تصمیم گیری در مورد موضوعی مرتبط با خودروها ده ها سایت را زیر و رو کنیم، ایجاد محیطی که دانش های پایه و ثابت را آموزش دهد و همچنین فناوری های روز را به فارسی زبانان معرفی کند تا همه داناتر و برای مدت بیشتری رانندگی کنیم، شعار ما این است که هرچه بیشتر بدانیم کمتر اشتباه می کنیم.