5000206070777

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

( تصویر برگرفته از ؛ hyperphysics.phy-astr.gsu.edu )

در هر سیلندر بخشی وجود دارد که پیستون هرگز در کورس خود آنجا را لمس نمی کند و به آن دسترسی نمی یابد، ( بخشی که در معمولاً قسمتی از انژکتور خودرو و یا شمع خودرو در آنجا قرار دارد! ) این بخش در تمامی سیلندرها تعبیه می شود تا سوختی که بر اثر حرکت پیستون متراکم می شود در این بخش جمع آوری شود ...

نسبت تراکم در واقع نسبت حجم کل سیلندر به حجم باقی مانده پس از طی کورس پیستون و یا همین حجم کذایی است. برای مثال اگر یک سیلندر را به 10 قسمت مساوی تقسیم کنیم که پیستون در یک کورس خود ( حرکت رفت و برگشتی ) به 9 قسمت آن دسترسی یابد و تمام سوخت را در 1 قسمت باقی مانده متراکم کند، آنگاه می گوئیم نسبت تراکم این موتور 10 به 1 است.

نسبت تراکم برای خودروهای بنزینی ( Petrol power ) بین 1:7 تا 1:12 است. و برای مثال این مقدار برای خودروی پژو 207i - برابر 10.5 به 1 و برای خودروی دنا برابر 11 به 1 است؛

هرچه نسبت تراکم خودرویی بیشتر باشد ، احتراق بهتری هم صورت خواهد گرفت ! و اگر چه می توان در اثر تراشکاری سیلندر و یا سرسیلندر نسبت تراکم را افزایش داد امّا ممکن است این تغییرات نهایتاً به ایجاد پدیده ی خودسوزی و بدتر کارکردن موتور بیانجامد؛ بنابراین باید این کار را با دقت، تحقیق و هدف انجام دهیم !

ادامه دارد ...

لطفاً نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ی ما

 ما اعضای گروه گاراژ؛ همچون شما، به خودروها علاقه مند هستیم، و آنها را جزئی از دوستان خود می دانیم، با برخی از آنها خاطره، به برخی از آنها نیاز و به همه شان علاقه داریم.

و حالا آمده ایم تا این وب سایت را که حاصل سالها تلاش و تحقیق است را به دوستان خودمان یعنی شما عزیزان ارائه دهیم تا شاید باعث گذران ساعات خوب و خوشی با توجه به علاقه شما به خودرو شود.

از اینکه مهمانی ما را پذیرفتید؛ بی نهایت خوشحال و سپاسگذاریم.

امضا : مدیریت

هسته ی فکری گاراژ به دنبال چیست ؟

همه روزه وب سایتهای جدیدی در زمینه ی اطلاع رسانی مسائل مربوط به خودروها ساخته می شود اما معمولا سایتهایی خبری هستند که اکثراً اخبار تکراری را انتشار می دهند، ما کمبود یک دانشنامه اینترنتی در زمینه ی خودروها را احساس می کردیم ؛ وب سایتی که شاید با وجود آن دیگر نیازی نباشد که برای تصمیم گیری در مورد موضوعی مرتبط با خودروها ده ها سایت را زیر و رو کنیم، ایجاد محیطی که دانش های پایه و ثابت را آموزش دهد و همچنین فناوری های روز را به فارسی زبانان معرفی کند تا همه داناتر و برای مدت بیشتری رانندگی کنیم، شعار ما این است که هرچه بیشتر بدانیم کمتر اشتباه می کنیم.