امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در خودروها معنی خاص خودش را دارد اما همچنان بیان گر پیوستن دو جزء ناقص به همدیگر است که یکدیگر را کامل می کنند. در واقعاً ازدواج در مبحث خودروها به بخشی از فرآیند تولید گفته می شود که بدنه خودرو به شاسی و موتور و سایر متعلقاتش می پیوندند.

 پیوندتان مبارک ...

به تعبیری دیگر در جوامع پیشرفته، و در کارخانه جات بزرگی مانند : مرسدس بنز، بی ام و، آئودی، کرایسلر، فورد، شورولت، روزلز رویس و خلاصه هر شرکت خودرو سازی که سرش به تنش می ارزد ، خودرو سازان تلاش می کنند تا با قرار دادن شاسی به جای خودش و بدنه به جای خودش علاوه بر افزایش کیفیت کلی خودروهایشان بر استحکام و تحمل فشار ها توسط خودروها بیافزایند. برای همین منظور اولین بخشی از خودرو که مورد توجه طراحان فنی قرار می گیرد. شاسی است. که موتور، گیربکس، دیفرانسیل ها، سیستم تعلیق و فنربندی و ... بر روی آن سوار می شوند، و بدنه فقط در نقش یک محافظ برای این اجزاء و زیبا کننده و رساننده مفهوم خودروساز از هدفش برای تولید آن خودرو است.

امّا و متاسفانه در بسیاری از کشورهای دیگر مانند ایران خودمان، در تولید اکثر خودروهای سواری و شاید هم وانت های باری ، شاسی و بدنه نه تنها از یکدیگر جدا نیستند بلکه به شکل کاملاً ناقصی هر دو تبدیل به یک جزء ناکارآمد شدند تا جایی که دسته موتورها به بدنه وصل می شوند و حتی فنر بندی هم به بدنه محکم می شود که از عیوب این نوع طراحی می توان از تحمل فشار کمک فنر ها و لرزش های موتور توسط بدنه خودرو و استحکام بسیار ضعیف مجموعه خودرو در برابر تصادفات نام برد. از جمله اهداف طراحی خودروهای موتور عقب حفظ سلامتی موتور خودرو در تصادفات است تا در صورت تصادف خودرو بتواند راحت تر محل حادثه را ترک کند اما روزی در یکی از مجلات خودرو خوانده بودم که از ویژگی های خودروی 206 این است که در تصادفات بخش جلویی خودرو به سمت زمین گرایش پیدا می کند و موتور خودرو 206 به گونه با این بدنه ست شده تا با برخورد با زمین به حفظ جان سرنشینان خودرو کمک کند، شاید از نظر شما طراحی هوشمندانه و منحصر به فردی باشد امّا از نظر من این واقعا جای تاسف دارد که موتور خودرو را به عنوان بخش محافظتی قرار دهیم بسا اینکه گاهی پیش می آید که خودروها با کوه، درخت و مانند اینها تصادف می کنند و آنجاست که این نوع طراحی می تواند مضر هم باشد و خطرناک هم باشد چون 99 درصد از تصادفاتی که منجر به آتش سوزی می شود آسیب دیدن موتور خودرو است و به تعبیری دیگر می توان گفت دقیقا مثل این است که قلب شما را طوری طراحی کرده باشند که در مقابل مشت ها و ضربات از شما محافظت کند !!!

این در حالی است که خودروهایی که از آنها نام بردیم معمولاً عمر مفید خودروهای خود را بین سه تا پنج سال تعیین می کنند و در خود کشور ما فاصله ی زمانی بین تعطیل کردن یک برند خودرو مثلاً پیکان تا جمع آوری مدل های فرسوده اش از خیابانها 20 سال است. برای مثال اگر ما الان در سال 93 قرار داریم، خودروهایی تا مدل 73 را جمع آوری و بازیافت می کنند که می توان از این عمل چنین برداشت کرد که عمر یک خودروی ایرانی می تواند 20 سال باشد که در خور توجه و مستلزم تأمل بیشتر است.!!!

اما از این حرفها که بگذریم یکی دیگر از معایب خودروهایی که بدنه و شاسیشان یکی است یکبار مصرف بودن آنهاست یعنی اگر خودرو شما خدای ناکرده چپ کند و بدتر از آن غلت هم بخورد ! آنقدر اجزای خودرو آسیب می بیند که در 70 درصد از حالات این نوع خودروهای چپ شده خوراک اوراقی می شوند ... !

خودروهای بدون شاسی ، هرگز نمی توانند پوست بیندازند ! و اگر بخشی از بدنه که تا حدودی وظیفه شاسی را بر عهده دارد آسیب ببیند تعویض نمی شود و باید آن را تعمیر کرد که همه می دانیم آنچه که یکبار بشکند، هرگز مانند قبل خودش نمی شود ... !

به هر حال ازدواج به عنوان یک اصطلاح بسیار پر کاربرد در امر خودرو سازی هم یک امر مقدس است که با دقت انجام می شود. اما نه در تولید خودروهای سواری کشور ما. !

ادامه دارد ...

لطفا نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ی ما

 ما اعضای گروه گاراژ؛ همچون شما، به خودروها علاقه مند هستیم، و آنها را جزئی از دوستان خود می دانیم، با برخی از آنها خاطره، به برخی از آنها نیاز و به همه شان علاقه داریم.

و حالا آمده ایم تا این وب سایت را که حاصل سالها تلاش و تحقیق است را به دوستان خودمان یعنی شما عزیزان ارائه دهیم تا شاید باعث گذران ساعات خوب و خوشی با توجه به علاقه شما به خودروها شود.

از اینکه مهمانی ما را پذیرفتید؛ بی نهایت خوشحال و سپاسگزاریم.

امضا : مدیریت

هسته ی فکری گاراژ به دنبال چیست ؟

همه روزه وب سایتهای جدیدی در زمینه ی اطلاع رسانی مسائل مربوط به خودروها ساخته می شود اما معمولا سایتهایی خبری هستند که اکثراً اخبار تکراری را انتشار می دهند، ما کمبود یک دانشنامه اینترنتی در زمینه ی خودروها را احساس می کردیم ؛ وب سایتی که شاید با وجود آن دیگر نیازی نباشد که برای تصمیم گیری در مورد موضوعی مرتبط با خودروها ده ها سایت را زیر و رو کنیم، ایجاد محیطی که دانش های پایه و ثابت را آموزش دهد و همچنین فناوری های روز را به فارسی زبانان معرفی کند تا همه داناتر و برای مدت بیشتری رانندگی کنیم، شعار ما این است که هرچه بیشتر بدانیم کمتر اشتباه می کنیم.