روزگاری وقتی صحبت از رانندگی می شد، برخی ها می گفتند که فلان شخص رانندگی بسیار خوبی دارد، دست فرمانش عالیست، کنترل خوبی دارد و ... و یا در سطح های کلان همیشه افرادی هم زبان زد خاص و عام چه در تصادف نکردن و چه در تصادف کردن ( مثل بدلکاران ) بودند که با رانندگی اسم و رسمی برای خود یافته بودند، اما حالا ...

برخی از شرکتهای خودرو سازی در تلاش هستند تا رانندگی را آنقدر آسان کنند که شما فقط روی صندلی خودرو خود بنشینید، و در حالی که قهوه نوش جان می کنید سری هم به ایمیلهایتان بزنید و یا اینکه وقتی خودرو می تواند خودش را کنترل کند صحبت با تلفن همراه دیگر شامل جریمه های رانندگی نشود !

در واقع این فناوران سعی می کنند تا خودرو را آنقدر با هوش کنند که با دستور شما حرکت کند و به مقصدی که می خواهید برسید، بدون آن که هیچ نیازی به کنترل پیوسته شما داشته باشد که البته مزایای فراوانی برای شما دارد، چراکه بسیاری از عوامل مخرب در رانندگی مثل، مستی، بیماری، ناراحتی و یا عصبانی شدن شما دیگر نقشی در کنترل خودرو ندارد و وقتی خودرو می تواند خودش تصمیم بگیرد، قطعاً طول عمر طولانی تری هم خواهد داشت.

در برخی فیلمهای هالیوودی می دیدیم که سوارکار سوت می زند و اسبش فورا خودش را به او می رساند، او به مقصدش می رسد و اسب دوباره مشغول سرگرمی های خودش می شود و ... بعد ها این ایده در فیلمهایی که با مضمون رانندگی ساخته می شدند به کار رفت ؛ خودرویی که خودش می آمد، خودش رانندگی می کرد و حتی فراتر از اسب ها  با شما حرف می زند !

اما امروزه شرکتهای پیشگامی همچون آئودی سعی کردند تا این تخیل را به واقعیت تبدیل کنند، و موفق هم شدند تا جایی که خودروی آئودی زیر پای شما با دستور تلفن همراهتان به پارکینگ می رود و دوباره باز می گردد، همچنین می تواند بدون نیاز به شما ساعتها رانندگی کند و اگر بنزینش تمام شود به تلفن همراهتان پیام دهد ! که البته اگر این خودرو به خودرویی خورشیدی تبدیل شود احتمالاً ما باز هم اسبهای چموش و رام نشدنی در اطراف محل زندگیمان خواهیم داشت !!!

اما از طرف دیگر خودروهایی همچون مرسدس بنز، باز دم تنفس شما را آنالیز می کنند و در صورت خستگی و یا عصبانیت و به لطف سیستم رهیاب ماهواره ای ( G.P.S ) نزدیک ترین کافی شاپ را به شما معرفی می کنند که بسیار جالب است، اما از آن جالب تر این است که یک شرکت ژاپنی که سعی در ایجاد هارمونی بیشتر بین تکنولوژی و خودروها می کند، سیستمی را اختراع کرده که می تواند 2000 کلمه را که در حافظه اش را دارد را با قواعد زبانی و موقعیت مناسب ترکیب کند و با راننده صحبت کند، که قرار بود در نسخه ی ازمایشی بعدی این تعداد کلمه را به 10000 برسانند !!! همه ی اینها را که جمع کنیم نتیجه اش این می شود که وقتی به شدت بیمار هستید فقط سوار خودروتان می شوید و می گویید « بیمارستان » و چند دقیقه بعد خودرو شما جلو درب بیمارستان پارک شده است امّا و متاسفانه هیچ کس در پی بررسی تاوان تولید چنین خودروهایی نیست و شاید به زودی خیابان هایمان مملو از چنین خودرو هایی هست؛ به هر حال هر اتفاقی که در اینده بیاُفتد احتمالاً با این همه تلاش شبانه روزی مهندسانی که شاید خودشان اصلاً رانندگی بلد نیستند، در آینده دیگر نتوانیم که راننده ی معروفی بشویم و فقط می توانیم پُز ضریب هوشی بالاتر خودرومان را بدهیم. اما می توانیم امیدوار باشیم که  مسابقات و خودرو های نَس کار تا آن زمان هم وجود داشته باشند.

ادامه دارد ...

لطفا نظر دهید ...

نویسنده : رضا بهرامی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ی ما

 ما اعضای گروه گاراژ؛ همچون شما، به خودروها علاقه مند هستیم، و آنها را جزئی از دوستان خود می دانیم، با برخی از آنها خاطره، به برخی از آنها نیاز و به همه شان علاقه داریم.

و حالا آمده ایم تا این وب سایت را که حاصل سالها تلاش و تحقیق است را به دوستان خودمان یعنی شما عزیزان ارائه دهیم تا شاید باعث گذران ساعات خوب و خوشی با توجه به علاقه شما به خودروها شود.

از اینکه مهمانی ما را پذیرفتید؛ بی نهایت خوشحال و سپاسگزاریم.

امضا : مدیریت

هسته ی فکری گاراژ به دنبال چیست ؟

همه روزه وب سایتهای جدیدی در زمینه ی اطلاع رسانی مسائل مربوط به خودروها ساخته می شود اما معمولا سایتهایی خبری هستند که اکثراً اخبار تکراری را انتشار می دهند، ما کمبود یک دانشنامه اینترنتی در زمینه ی خودروها را احساس می کردیم ؛ وب سایتی که شاید با وجود آن دیگر نیازی نباشد که برای تصمیم گیری در مورد موضوعی مرتبط با خودروها ده ها سایت را زیر و رو کنیم، ایجاد محیطی که دانش های پایه و ثابت را آموزش دهد و همچنین فناوری های روز را به فارسی زبانان معرفی کند تا همه داناتر و برای مدت بیشتری رانندگی کنیم، شعار ما این است که هرچه بیشتر بدانیم کمتر اشتباه می کنیم.