• این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • 5000206070777

 

تصویر برگرفته از (  philkotse.com )

 

تیوبلس/تیوپلس ( به انگلیسی : Tubeless ) به تایرهایی ( مجموعه ی رینگ و لاستیک ) گفته می شوند که بدون استفاده از تیوب بکار می روند ، در واقع در گذشته درون تایرها را مجموعه ی لاستیک و یک تیوب کامل می کردکه مشکلاتی در پی داشت ؛ برای مثال چون تیوب ها مثل بادکنک ها نازک بودند و زود می ترکیدند ، بسیار خطرناک هم بودند ، در سرعت های بالا اگر مثلا یک میخ وارد تایر می شد تیوب حتما می ترکید و خودرو کنترل خودش را از دست می داد و تایر هم به دلیل اسطکاک بیش از حد رینگ و وزن خودرو پاره می شدند یا از بین می رفتند ؛ اما با اختراع لاستیک های تیوبلس ؛ مشکل ترکیدن لاستیک حل شد ، و حتی اگر در سرعتهای بالا هم میخ یا پیچ خودکار که از محاجمان بی رحم لاستیک ها به شمار می روند به درون لاستیک وارد شوند هم کاری از دستشان بر نمی آبد و بدنه لاستیک مانند چسبی بسیار قوی به بدنه جسم خارجی می چسبد و مانع از خروج باد لاستیک شده و می تواند مسافت زیادی را با ایمنی برای شما بپیماید ... تایرهای تیوبلس همچنین فراید تعمیر بهتری ذارند و در هنگام پنچری چرخ ، گاهی می توان بدون بازکردن چرخ پنچری گرفته و فرآیند پنچری گرفتن بسیار ساده تری هم دارند ؛ طوری که می توان با دراختیار داشتن ابزار پنچری تیوبلس ، در هرمکانی لاستیک را تعمیر کرد و به راه ادامه داد ... 

 

تاریخچه ( برگرفته از ویکیپدیا ):

اختراعات بسیاری در مورد تایرهای بدون تیوب ثبت شده است. Killen Tire در سال 1928 برای ثبت اختراع درخواست داد و در سال 1930 در بریتانیا به GB 329955 اختراع اعطا شد. شرکت Wingfoot، یکی از شرکت‌های تابعه Goodyear Tire در سال 1944 در آفریقای جنوبی حق اختراع دریافت کرد. به دلیل مشکلات فنی، بیشتر این طرح‌ها فقط مشاهده شدند اما به کار گرفته نشدند، تولید محدود شده یا رها شدند. فرانک هرزگ که برای BF Goodrich کار می کرد در سال 1946 برای ثبت اختراع درخواست داد و در نهایت در سال 1952 در ایالات متحده حق اختراع 2587470 ایالات متحده را دریافت کرد. در سال 1955 تایرهای بدون تیوب به تجهیزات استاندارد در اتومبیل های جدید تبدیل شدند. BF Goodrich مجبور شد چندین بار از حق اختراع خود به دلیل شباهت های طرح های قبلی در دادگاه دفاع کند، . تفاوت اصلی بین طرح BF Goodrich و مدل های قبلی آنها استفاده از لاستیک بوتیل بود که نسبت به لاستیک طبیعی به کار رفته در سایر طرح ها در برابر نشت هوا مقاوم تر بود...

 

 

ادامه دارد ...

لطفاً نظر دهید...

نویسنده : رضا بهرامی

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ، به به چه وب سایت خوبی دارید ...

رضا
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما